Novinky ÚOHS

Novinky ÚOHS

Minulý týden vydal Úřad nové rozhodnutí, celé rozhodnutí je níže. K tomuto článku pro připomínku přikládáme všechny tři díly "Stručného průvodce zadavatele světem veřejných zakázek" na který jsme již v minulosti upozorňovali. V březnu ÚOHS zveřejnil poslední díl, který se zabývá především poslední částí zadávacího procesu, tedy přijetím nabídek a ukončením zadávacího řízení, včetně okolností jako je podání námitek apod.

I Úřad samozřejmě vydal svá stanoviska ohledně postupu ve VZ v době koronavirové krize, v případě zájmu o více informací, navštivte jejich rozcestník ZDE. Na našich stránkách naleznete stanovisko Mgr. Hermana z MMR ZDE.

ÚŘAD ULOŽIL POKUTU 18 MILIONŮ KORUN ZA NEZÁKONNÉ PLNĚNÍ SMLUV NA NÁKUP AUTOBUSŮ V ÚSTECKÉM KRAJI

4. 5. 2020

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže svým prvostupňovým rozhodnutím uložil pokutu ve výši 18 milionů korun Dopravní společnosti Ústeckého kraje, příspěvkové organizací, za přestupky, kterých se dopustila při uzavírání dvou rámcových dohod a navazujících pěti kupních smluv na linkové autobusy délky 10,5 m a 12 m s dodavateli ZLINER s. r. o. a Scania Czech Republic s. r. o. Rozhodnutí není pravomocné a je možno proti němu podat rozklad.

Přestupků proti zákonu o zadávání veřejných zakázek se zadavatel dopustil jednak tím, že předmětné rámcové dohody uzavřel neoprávněně ve dvou jednacích řízeních bez uveřejnění. Pro použití tohoto druhu zadávacího řízení nebyly splněny zákonné důvody. Skutečnost, že zadavatel v předcházejících otevřených zadávacích řízeních, v nichž poptával totožná plnění, neobdržel žádné nabídky, nebyla v daném případě oprávněným důvodem pro užití jednacího řízení bez uveřejnění. Zadavatel si totiž tuto situaci způsobil sám, když zadávací podmínky (konkrétně požadavek na minimální objem palivové nádrže) pro otevřená řízení nastavil nezákonně a vytvořil jimi bezdůvodné překážky hospodářské soutěže, kvůli nimž neobdržel žádné nabídky.

Při uzavírání navazujících kupních smluv (jedna se společností ZLINER a čtyři se společností Scania) se zadavatel dopustil dalších přestupků, neboť uvedené kupní smlouvy nebyl oprávněn uzavřít na základě rámcových dohod sjednaných v rozporu se zákonem a kupní smlouvy tak neuzavřel v některém ze zákonem předvídaných druhů zadávacího řízení.

Spáchané přestupky jsou nejzávažnějšího charakteru, neboť zadavatel při svém postupu zcela vyloučil soutěžní prostředí, přímo oslovil vybrané dodavatele a znemožnil tak účast jiných potenciálních zájemců o plnění zakázky. Nadto měl zadavatel informace o tom, že nastavením původních zadávacích podmínek v otevřených řízeních nepřípustným způsobem omezil soutěžní prostředí, přesto zcela vědomě pokračoval ve svém postupu a nevyvinul žádné úsilí, aby předešel negativním důsledkům svého nezákonného jednání. V případě smluv uzavřených se Scania Czech Republic s. r. o. tak došlo, i přes současně Úřadem vedená správní řízení ve věci zákazu plnění předmětných smluv, k dodání celkem 71 ks nízkopodlažních autobusů délky 12 m v celkové hodnotě 587 736 990,5 Kč. Uvedené skutečnosti proto zásadním způsobem ovlivnily výši uložené pokuty.

Tiskové oddělení ÚOHS
20/39

"Stručný průvodce zadavatele světem veřejných zakázek" - ÚOHS

Průvodce VZ - 1. díl

Průvodce VZ - 2. díl

Průvodce VZ - 3. díl