Po 17. říjnu 2018 již v rámci veřejných zakázek zadávaných podle ZZVZ nemůže probíhat komunikace jinak než elektronicky.
Elektronický nástroj a vyhláška 260/2016:
- zadavatel musí zajistit, aby elektronické nástroje, jejichž prostřednictvím jsou úkony při zadávání veřejných zakázek uskutečňovány, prokazatelně splňovaly požadavky stanovené ZZVZ; splnění požadavků na elektronické nástroje lze vždy prokázat certifikátem shody (shody funkčních vlastností, shody týkající se prostředí) - akreditovaný vnitrostátním akreditačním orgánem.
- Jinými slovy zadavatel nemusí nutně použít certifikovaný elektronický nástroj, ale pokud by ze strany dodavatele došlo k jakékoliv stížnosti nebo námitky na funkčnost nástroje při podávání nabídky, tak certifikovaným elektronickým nástrojem může mít zadavatel vždy jistotu, že tento nástroj odpovídá požadavkům podle zákona.
- V této vyhlášce naleznete také podrobnosti o podmínkách pro elektronické nástroje, základními funkcionalitami el. nástroje jsou:
- profil zadavatele
- elektronická realizace zadávacích řízení
- rámcové dohody
- dynamický nákupní systém
- elektronická realizace soutěže o návrh
- elektronické katalogy
Přehled certifikovaných elektronických nástrojů:
- E-ZAK
- Vhodné uveřejnění
- x-en
- Gemin
- Zadavatel.cz
- E-zakazky
- NEN
- NEN - zjednodušený průchod
- PROEBIZ
- PARC
- CENT
- FirstBuy Sale
- Aukční SW e Centre
- JOSEPHINE
- Profily zadavatelů
Jak si vybrat ten správný elektronický nástroj?
Přesto že všechny výše uvedené elektronické nástroje mají certifikaci, přesto každý funguje trochu jinak, každý má své výhody a nevýhody. NEN například umožňuje uživateli dva různé způsoby administrace, přičemž jeden z nich umožňuje administraci s průvodcem, který Vám pomáhá k úspěchu. Různé jsou však i další postupy, procesy a funkcionality, od velikosti možného vkládaného dokumentu, přes způsob hodnocení podaných nabídek až po různé úrovně IT podpory (a požadavků na SW a HW). Níže je tabulka, kterou budeme podle informací od poskytovatelů certifikovaných elektronických nástrojů postupně doplňovat a samozřejmě budeme přidávat i různé zkušenosti různých uživatelů a budeme rádi, když se s nám případně podělíte i o Vaše zkušenosti.
Kritéria pro posuzování vhodnosti elektronického nástroje pro Vaší organizaci:
Certifikace (funkcionalita) |
Certifikace (prostředí) |
Profil zadavatele |
Více profilů jednoho zadavatele |
Statistky zadavatele |
Způsob stanovení technických požadavků (požadovaný software) |
zákaznická podpora |
školení pro uživatele |
manuál |
Zkušební verze (demo) |
Přímé propsání do věstníku |
TED |
Elektronické podepisování |
Kapacita vkládaných souborů |
evidence a archivace dokumentů |
neomezený a přímý přístup (bez registrace) |
Dodatečné informace |
Automatické hodnocení nabídek podle zadaných kritérií |
Způsob práce hodnotící komise |
Propojení a využití databáze dodavatelů |
odeslání výzvy |
plánování akcí (informace nebo upozornění na povinné zákonné lhůty) |
Kontakt: e-mail |
Kontakt: telefon |
Webová adresa |
Anglická jazyková verze |
Identifikace uživatelů stahujících dokumenty |
Elektronické nabídky |
Hodnocení nabídek |
Napojení na spisovou službu |
Šablony dokumentů |
Registr smluv |
Služby |
Možnosti pořízení |
CENA |
Role (pro koho určena)
|
Druhy umožněných VZ
|
Požadovaný HW a SW |
Do budoucna plánujeme do harmonogramu zařadit další kurzy, které Vám pomohou s hladkým přechodem na elektronické zadávání veřejných zakázek. V tuto chvílí nabízíme mnohokrát osvědčené a účastníky žádané semináře k elektronizaci:
- Elektronizace veřejných zakázek - na tomto semináři se dozvíte, co všechno se pro Vás s povinnou elektronizací změnilo a dostane odpovědi na všechny Vaše otázky. Podle předešlých hodnocení účastníku se dozvíte i to na co vás ještě ani nenapadlo se zeptat – leckdy vás to uchrání zbytečných chyb ale i zbytečného hledání řešení, které už bylo v rámci dobré praxe nalezeno. Co dělat ve vazbě ná váš již používaný profil? Co přesně znamená elektronicky, aneb, čeho všeho se rámci celé zakázky elektronizace týká? Jaký dokument a kdy musí být v jakém formátu? Kde je zapotřebí elektronického podpisu a kdy stačí jiná forma? V jaké formě bude požadovat ÚHOS veškeré dokumenty, pokud se zadavatel dostane se zakázkou do řízení s tímto úřadem? Co přesně v tomto procesu znamená originál? Jakým způsobem se při povinné elektronizaci otevírají a přijímají nabídky? Jak prokážete, že na otevírání nabídek se podílely dvě osoby? Jsou rozdíly v elektronizaci v závislosti na druhu zadávacího řízení? Jaké jsou výjimky? Pokud znáte odpovědi na všechny tyto otázky, stále se můžete dozvědět na semináři novinky z uplynulého roku a co nás čeká v budoucnu a především ověřená a vyzkoušená praktická řešení.
Národní elektronický nástroj
Vše o jednom z elektronických nástrojů přímo od lektora MMR. Představení systému NEN a jeho funkčnost. Podrobný průvodce administrace veřejné zakázky v tomto prostředí.
Národní elektronický nástroj – NEN je IT systém pro elektronické zadávání veřejných zakázek, který je volně dopstupný na internetu a je poskytován uživatelům zcela zdarma. Vše se o něm dozvíte od člověka nejpovolanějšího přímo od lektora MMR. Systému NEN vám představí všetně jeho funkcionalit. Lektor vás provede vás administrací veřejné zakázky v tomto prostředí. Vzhledem k tomu, že na NENu se intenzivně pracuje, dozvíte se všechny novinky, které byly uvedeny do provozu v roce 2018 a také ty, které se chystají v roce 2019 včetně informací, jaký postup bude pro obce a kraje. Také se dozvíte, co představuje nasazení nové verze NENu v lednu 2019.